Friday, July 22, 2005

ruhunu tanimadan gozlerini cizemem!

modiglinai-jeanne hepimiz picasso yu taniriz biliriz de Amedeo Modigliani yi fazla taniyan yoktur heralde. benim kendisiyle muserref olmam da 2004 yapimi kendi adini tasiyan filmle oldu.andy garcia bohem, problemli dahi cocuk rolunu filmde cok iyi tasiyor. oldum olasi sevmisimdir ben kendisini. her ne kadar bazi aptal polisiye fimlerde oynasa da kumasi iyidir kuba li yagiz delikanli abimizin. evet modigliani 1884 de italya da dogup kendisini paris sokaklarina birakiyor gocebe ruhunun etkisiyle.ressam ve heykeltiras olan modi-filmde de lakabi buydu-daha sonra evlenecegi uzun yuzlu guzel jeanne hebuterne i bir sanat okulunda taniyor. ailesinin tum karsi cikislarina ragmen jeanne modi ye yamuk yapmiyor, kadinlardaki arizali tiplere asik olma sendromununda bir halka oluyor. bu arada mody nin yahudi olmasi jeanne in babasi icin kabul edilmez bir durum.
her neyse efendim modi nin paris de tanistigi picasso da gotun tekiymis bu arada baya kiskaniyomus bu bohem kendinden gecmis yakisikli abimizi. paul cezanne den cok etkilenip ilk donemlerinde cizdigi figurleri carpitan modi daha sonra kendi tarzini yakalayacaktir ama kaderin ona ordugu agdan kacamayacaktir. agdali edebiyat da mastirim vardir. modi 1920 yilinda yoksulluk icinde paris de tuberkulozdan olur, mezari da ordadir. giden gorsun de bi fatiha okusun fakire diye yaziyorum. genellikle nu ve portre takilan modi nin en unlu yapiti en cok sevdigi kadin olan jeanne in yukardaki portresidir. jeanne in ruhunu tanimis ve sonunda o parlak gozleri de tuvaline ustalikla aktarmistir mahallenin asi cocugu. o parlak gozler modi nin olumune dayanamayan jeanne in bir pencereden asagiya atlamasiyla sonecektir.
picasso belki de ona cektirdigi eziyete karsilik bir portresini yapmistir modi nin. ama bi kere gozumden dustun sen pica. ne yapsan nafile.uyusturucu, kadinlar, alkol ve sigara tesellisiydi belki de degeri bilinmemis bu genc ressamin.ama acimakla hayran olmak arasind abir cizgide kayboldum hayat hikayesi akarken ekrandan. son olarak cemal sureya nin siiriyle modigliani abimize bi guzellik yapalim ve bir selam yollayalim. evet keske ben de bir kadinin gozlerini cizebilsem senin gibi...

yeni sözler buldum bir nice seni görmeyeli
daha geniş bir gökyüzünde soluk aldıracak şiire
hadi bir de bunlarla çağır gelsin aslan heykelleri
oldurmanın yıkmanın yeniden yapmanın aslan heykelleri
olduran yıkan yeniden yapan gözlerini seviyorum kaç kişi
bir senin gözlerin var zaten daha yok
ya bu başını alıp gidiş boynundaki
modigliani oğlu modigliani.
cemal süreya, üvercinka, aslan heykelleri siirinden

0 Comments:

Post a Comment

<< Home